dissabte, 20 de juliol del 2013

Cresta Pic de Coma d'Or ( 2826 mts.) al Puigpedrós de Lanòs ( 2842 mts.)

Avui surto amb l'amic Juan Carlos Vizcaíno, hem estat amb la seva família a La Poble de Lillet i decidim anar a fer aquesta cresta entre el Coma d'Or i el Puigpedrós de Lanòs.
Tenim que arribar fins el Col de Puymorent ( 1915 mts.) i agafar una pista a mà dreta en bastant bon estat d'uns tres kilòmetres fins arribar a un plà on hi ha una petita presa de E.D.F. ( 2142 mts.)
Després de preparar el material per escalar la cresta ( poc ) comencem a caminar seguint el camí ben marcat fins arribar a la Coma d'en Garcia ( 2534 mts.) baixem uns metres i passem per la Portella de Cortal Rossó ( 2501 mts.) uns metres per sobre de l'estany de Coma d'Or ( 2466 mts.). El camí segueix molt ben marcat fins arribar al petit coll ( 2800 mts. )  que hi ha a la dreta del Coma d'Or, per aquest coll tindrem que tornar a passar després quan remuntem per la vall de Lanòs. Arribem al Coma d'Or ( 2826 mts. ) després de fer un parell de passos d'equilibri, ens equipem i baixem uns metres fins trobar una instal.lació de rappel, no es cap meravella ja que està sobre un bloc que es mou i un pitó a la part superior. Han posat una corda fixa de uns 30 metres, nosaltres els primers 15 metres ( els més drets ) els rapelem amb la nostra corda, la resta el desgrimpem assegurats amb la corda fixa. A partir d'aquí ens trobem una desgrimpada perillosa ( no difícil ), eviteu portar gent per iniciar ja que la roca està molt trencada i no es pot assegurar fàcilment, fins que no s'arriba a la Portella Roja no respires tranquil. A partir d'aquest punt la cosa canvia totalment i passem a tenir una roca magnifica amb molt bones preses. Escalem a l'ensamble ja que no es difícil però no val a badar. L'escalada es molt entretinguda fins que ens queda poc per acabar i ens situem  a sota una xemeneia. Muntem l'única reunió i fem aquesta tirada ( III+ ) d'uns 25 metres, a partir d'aquí només falta seguir la cresta fins arribar al cim del Puigpedrós de Lanòs ( 2842 mts.), primer fem la punta sud que es la més alta i després anem a fer la nord. Estem uns minuts al cim i comencem a baixar direcció al Estany de Lanòs, quan arribem a la cota 2600 passem pel costat d'un petit llac i ja podem començar a pujar per una forta pendent herbosa fins arribar al avantcim del Coma d'Or ( 2800 mts.)  per on hem passat fa unes hores.
Ara ja només ens queda baixar fins a la Coma d'en Garcia on uns metres més abaix parem a beure i menjar una mica, uns minuts després tenim que apretar a córrer cap a baix ja que s'apropa la tempesta ( per sort no es varem mullar gens ), molt bona sortida i noves vies per escalar en un futur que avui hem pogut veure i fotografiar.

Tota la cresta vista desde la Coma d'en Garcia ( 2534 mts.)

Pic de l'Estagnas ( 2615 mts.), un cim per futurs objectius.

Arribant al cim del Coma d'Or, visió cap a la part inferior per on hem pujat.

Coma d'Or ( 2826 mts.)

Les dues puntes del Puigpedrós de Lanòs ( 2842 mts.)

A sota nostre tenim un llac que després passarem per tornar al cotxe.

Rappel de 25 mts. desde el mateix cim del Coma d'Or.

Desde la Portella Roja tot el tram que hem desgrimpat desde el mateix Coma d'Or.

La continuació fins al mateix cim del Puigpedrós de Lanòs.

El Juan Carlos grimpant per una roca molt bona, tot el contrari del descens fins a la Portella Roja.

Hi ha trams que anem a l'ensamble, col·locant assegurances entre els dos.

Tram recorregut fins aquest instant. Aquí es veu el tram més vertical del descens.

Dificultat moderada i molt bona roca, sinònim de un gran dia.

Aquesta es l'unica reunió que instal·larem per escalar aquesta tirada de III+.

Reunió sobre un gran bloc.

Estany de Lanòs i Carlit.

Carlit ( 2921 mts.) i la seva canal oest ( cliqeu per veure sortida a l'hivern ), que varem pujar fa uns anys amb el Xavier Martí.

Puigpedrós de Lanòs ( 2842 mts.)

Pic de l'Estagnas ( 2615 mts.)

Contemplant el Pirineu.......................

El Juan Carlos mirant la Vall de Besines.

Desde la punta nord del Puigpedrós es veu la sud i al fons el Coma d'Or, a l'esquerra part de l'itinerari de pujada fins arribar un altre cop al Coma d'Or.

Fins aquest llac tenim que baixar per tornar a remuntar direcció al Coma d'Or.

Al fons totes les muntanyes d'Andorra, a sota la Coma d'en Garcia.

Baixada del Puigpedrós direcció al est ( Lanòs )

Molta neu encara per l'epoca de l' any.

Panoràmica de tota la cresta desde el vessant est.

Part superior de la cresta.

Estany de Lanòs ( 2213 mts.)

Itinerari de baixada vist desde l'avantcim del Coma d'Or.

Els passos d'equilibri són els mateixos que he vist en altres ocasions... un ballarí no ho faria millor ni amb sabatilles de punta.
Espero ser partícip amb els dos d'alguna d'aquestes noves vies que heu vist i fotografiat.

Nosaltres vam tenir moltíssima sort , entre cometes, ja que ens va caure una tempesta impressionant amb calamarsa a l'arribada al pàrquing de la Coma d'Orri.
segons sembla tots estem sans i estalvis...