dissabte, 11 de març del 2017

Pic de Besalí (2639 mts.)

Itinerari de pujada: Color Lila.
Itinerari de baixada: Color taronja.

Aquest dissabte aprofitant que la Irene ens pot fer la logística de la sortida pugem a Andorra, la intenció és sortir des de la carretera que puja a l'estació d'Ordino-Arcalís, pujar al Pic de Besalí i baixar per l'altre vessant fins a l'aparcament de Sorteny.
Pujant per la carretera d'Arcalís just en el punt que es creua el riu Tristaina i abans de passar un primer túnel, hi ha un petit aparcament a la dreta (1780 mts.) on només hi caben uns tres o quatre cotxes, ens acomiadem de la Irene i quedem en unes hores a l'aparcament de Sorteny. Al poc de sortir anem a buscar el riu dels Comíns Vell al qual tenim a la nostra dreta, quan portem uns 400 metres de la sortida hem de travessar el riu per sobre d'uns troncs, a aquesta hora del matí estan glaçats i mantenir l'equilibri és tot una proesa. Després ja ens podem tornar a posar els esquís, seguim tota l'estona al costat mateix del riu, per superar els últims metres encaixonats hem de posar ganivetes per què la neu està molt glaçada i no és qüestió d'anar a parar dins el riu en una patinada.
Sortim a una part bastant plana però al fons ja veiem una pujada a un fals coll on el pendent és fort, a l' arribar al peu d'aquesta mena d'embut per on han baixat ja algunes allaus preferim agafar la pujada una mica més a la dreta per després creuar cap a l'esquerra i sortir a la Coma de Varilles, un cop arribat a la part superior ja podem veure al fons la Portella de Rialb (2509 mts.) punt on hem d'anar, aquests últims metres per arribar a la Portella tenen una forta inclinació i encara estan força gelats però les ganivetes fan molt bé la seva funció.
Arribem a la Portella de Rialb (2509 mts.) i després de deixar els esquís continuem cap al cim amb els grampons i el piolet. Iniciem un franqueig ascendent cap al vessant oest bastant ventat aquests darrers dies, arribem a l'aresta que ve d'Ordino i en pocs minuts assolim el cim del Pic de Besalí (2639 mts.), gran mirador, cap al Sud veiem el poble de La Cortinada, a l'Oest el cim del Cataperdis (2806 mts.), a l'Est el Thoumasset (2741 mts.) i al Nord el Pic de la Fontblanca (2904 mts.), després de les fotos al cim iniciem el descens amb molt de conte pels pams que es produeixen a la part inferior dels grampons.
Un cop a la Portella de Rialb de nou canviem els grampons i el piolet pels esquís, iniciem el descens de 800 metres de desnivell fins a l'aparcament de Sorteny. Aquests primers metres la neu està magnífica, per què la part inferior està encara dura i a la part superior hi ha una neu primavera que ens fa gaudir fins a límits insospitats, deixem uns metres per damunt nostre la Cabana dels Planells de Rialb (2125 mts.), continuem per la part del torrent, a la nostra esquerra veiem el Refugi de Rialb (1995 mts.) i després de passar el pla de la Rabassa arribem al mateix aparcament de Sorteny (1795 mts.) amb els esquís als peus on ens esta esperant la Irene per fer un pícnic com cal.

Desnivell:  875 mts.

A l'inici de la sortida, al costat de la carretera que puja a Ordino-Arcalís (1780 mts.)

Un pas delicat per travessar el riu, ja que els tres trocs estaven glaçats per la part superior.

Sempre remuntem per sobre el Riu del Comis Vell.

Aquell fals coll de la dreta hem d'anar a parar.

Ja el tenim davant, a l'estar força gelat agafarem per la dreta que és una mica menys dret.

Un cop arribats a la part superior del fals coll entrem a la Coma de Varilles, al fons la Portella de Rialb (2509 mts.), a la dreta el Pic de Besalí (2639 mts.)

Pujant per la Coma de Varilles.

Vista enrere amb l'estació d'Ordino- Arcalis.

Aquest helicòpter trenca el silenci a la Vall.

A poc a poc ens apropem a la Portella de Rialb (2509 mts.)

La Portella al centre, a la dreta el Pic de Besalí.

Últims metres amb forta inclinació abans d'assolir la Portella de Rialb (2509 mts.)

La Teresa arribant a la mateixa Portella.

Deixem els esquís a la Portella i continuem amb grampons i piolet. Darrere el Pic de la Fontblanca.

Aquí el vent ha fet de les seves.

Amb la neu dura es puja força bé.

Ja falta poc per arribar al cim.

Al cim del Pic de Besalí (2639 mts.)

Just davant tenim el magnífic Pic de Fontblanca (2904 mts.)

Últims metres abans d'arribar al cim.

Pic de Besalí (2639 mts.)

El camí de tornada fins a la Portella de Rialb (2509 mts.)

Baixada espectacular amb una neu primavera magnífica.

Tot el que tenim per davant en aquest oceà de neu.

La Teresa gaudint de la neu primavera.

Deixem els nostres dibuixos a la neu, al fons el cim que hem assolit fa una estona.

Baixant amb el Port de Siguer (2397 mts.) davant nostre.

El refugi de Rialb (1995 mts.) quasi amagat per la neu.

No sempre es pot arribar a l'aparcament de Sorteny (1795 mts.) amb els esquís als peus.

Vídeo baixant de la Portella de Rialb.