diumenge, 17 de maig del 2015

Pic de La Maladeta (3308 mts.)

Aquesta setmana hem pujat amb la Irene un altre cop a Benasque, és final de temporada d'esquí de muntanya i el massís de La Maladeta és l'únic lloc del Pirineu (juntament amb la zona del Neouvielle) on poder gaudir de la neu. La carretera que puja a La Besurta l'han obert aquest passat dilluns i l'afluència d'esquiadors de muntanya és increïble. Aquestes 5 primeres fotos són de fa 13 dies (el cap de setmana llarg del 1 de Maig), les he posat perquè veieu l'allau que va caure aquest hivern al mig de la carretera que puja a La Besurta, nosaltres abans d'arribar aquí hem hagut de passar per Ribes de Freser a buscar una peça de la meva bota que vaig trencar la setmana passada a La Tusse de Remuñe.
Surto de l'aparcament de La Besurta (1920 mts.) quan passen pocs minuts de les 6 del matí, segueixo el més que conegut camí, direcció al refugi de La Renclusa, en arribar a la cota 2060 ja hi ha neu continua per poder calçar esquís, tot i que he de posar ganivetes, doncs, la neu esta força dura, poc abans del refugi coincidim amb l'Arkaitz (amic del Pedro de Ordizia), ell, juntament amb altres amics marxen direcció a l'Aneto, arribem junts fins al refugi de La Renclusa (2140 mts.) aquí ens separem, ja que ells paren a agafar aigua a la font que hi ha al costat del refugi.
Inicio la pujada per la part dreta de la pujada normal que ens portaria fins al Portillón Superior, vaig pujant progressivament amb tendència a la dreta fins a situar-me al mateix Torrent de la Maladeta, quan vaig a aquestes muntanyes: Cordier, Pico Collado de la Rimaya, Torre Cordier o Maladeta prefereixo pujar per aquest vessant que per la del Portillón Superior, ja que la pujada és molt més tranquil.la (per l'altra part, al ser la ruta normal a l'Aneto hi ha molta més gent). La neu està dura però amb les ganivetes es puja la mar de bé.
Finalment arribo al peu (3150 mts.) del Collado de la Rimaya on he de canviar els esquís pels grampons i piolet, el corredor avui està en condicions una mica especials, la neu està força dura i has de gramponejar molt bé, ja que no hi ha forats per posar els peus, la mitja d'inclinació és de 45º amb un petit tram central de 50º. Arribo al Collado de la Rimaya (3232 mts.), des d'aquest punt ja es veu el cim, una estona abans que jo, arriben un grup nombrós de muntanyencs i comencen a pujar la canal. Jo després d'esperar una bona estona a l'inici de la canal perquè pugessin, els  he acabat avançant a la meitat de la canal. Arribo al cim de La Maladeta (3308 mts.) on no estic més de 2 minuts (vull desgrimpar sòl el corredor).
Amb compte desgrimpo tot el corredor i arribo on tinc els esquís, moment que aprofito per beure i menjar una mica, guardo totes les coses a la motxilla i inicio el descens. La primera part la neu encara està una mica dura però a partir de la cota 3000 passa a ser una neu primavera magnífica, baixo com tantes vegades pel Torrent de la Maladeta direcció a l'Ibón de la Renclusa, com que la part final es veu bastant pelada, un cop superat l'últim tub s'agafa a mà dreta (Est) i passo a l'altre vessant (el que porta directa al refugi de La Renclusa) i així arribo al mateix refugi amb els esquís als peus. Me'ls trec 30 metres per passar el tram del refu, un cop ja puc veure l'aparcament de la Besurta me'ls puc tornar a calçar i baixar esquiant fins a la cota 2060.
Ara només queden 10 minuts caminant fins al cotxe on ja m'espera la Irene. Mentre estem recollint el material parlem una estona amb el Marc de la botiga Ski&Mountain de Ribes de Freser que tot i no haver pogut pujar a l'Aneto va gaudir molt del descens.
Ara a veure si la setmana vinent ens deixa fer la 47ª ascensió a l'Aneto.

Imatge de l'allau que va caure aquest hivern a la pista de Los Llanos a La Besurta.

L'allau va caure de la pared rocosa a la dreta de la imatge.

Va passar la pista i va remuntar l'altre vall.

Amb la Irene a La Besurta (1920 mts.)

Aquestes 5 fotos anteriors són del passat 4 de Maig, les he posat per veure l'allau i comparar aquesta foto amb la inferior (en 13 dies la fossa de neu es brutal).

Al arribar a La Besurta veiem quin bon dia tenim, a veure demà si segueix igual.

La Maldeta vista  amb el zoom des de La Besurta, a la dreta la canal que porta al Coll de la Rimaya.

La sortida de sol m'agafa bastant més a dalt del refugi de La Renclusa.

El refugi de la Renclusa (2140 mts.) vist des de la pujada a La Maladeta.

Pic de Sacroux (2675 mts.)cliqeu per veure sortida.

Torre Cordier (3050 mts.) cliqeu per veure sortida.

La pujada la faig pel centre de la vall.

La Maladeta (3308 mts.) cada cop més aprop.

Pico Collado de la Rimaya (3265 mts.) Cliqeu per veure sortida.

Arribant al punt on deixaré els esquís i els canviaré pels grampons i piolet.

Una persona pujant amb grampons i piolet per la canal.

Des del cim de La Maladeta veiem al fons l'Aneto (3404 mts.)

Pic de La Maladeta (3308 mts.), a la dreta el Mulleres.

Aneto (3404 mts.)

Pico Maldito (3350 mts.)

Panoràmica de l'Aneto amb la baixada fins a Aigualluts.

A l'esquerra el Llac de Cregüeña (2660 mts.), al fons el Posets (3375 mts.)

La cresta que uneix La Maladeta amb el Pico Collado de la Rimaya.

Un cop desgrimpat el corredor, aquest any la neu estava molt dura a la part central.

Això ja ho he baixat.

I això una petita part del que em queda.

Molt bona neu primavera durant la baixada.

T'agrairíem ens publiquessis la piulada al més aviat possible, potser aquesta setmana fem la sortida i amb les teves indicacions ens resultarà molt més fàcil i segura, anirem a tir fet......